Master leidinggeven in onderwijs (MLO)
Wil je leren hoe je als schoolleider op een ondernemende manier je onderwijsorganisatie verder kunt ontwikkelen? Volg de Master leidinggeven in onderwijs (MLO). Vanuit een lange termijn-visie zorg jij voor een financieel gezonde basis en kwaliteit van je school.
Onderwijsorganisaties worden steeds vaker met dynamische externe verwachtingen geconfronteerd. Directeuren en bestuurders dienen in toenemende mate hun blik naar buiten te richten om samen met de omgeving tot goed onderwijs te komen. Ze passen zich voortdurend aan aan nieuwe wet- en regelgeving en ‘concurreren’ met andere organisaties door fusies en samenwerkingen. Directeuren en bestuurders moeten zich meer dan ooit bezig te houden met politieke invloeden, samenwerking, positionering, krimp en groei, innovatie en exploitatie. Er wordt van hen verwacht dat ze als bedrijfsmatig, ondernemend en naar buiten gericht leider optreden en in staat zijn om een lerende organisatie te ontwikkelen en innovaties te initiëren.
De master Leidinggeven in Onderwijs heeft tot doel om directeuren en bestuurders te professionaliseren op het gebied van bedrijfsvoering, ondernemerschap en innovatiemanagement, HR en organisatieontwikkeling.
Programma
De opleiding is opgebouwd uit vier masterclasses van elk 16 EC’s. De eerste drie masterclasses bestaan elk uit drie inhoudelijke modules, de laatste masterclass betreft de afstudeerfase. De inhoudelijke modules worden ondersteund door de twee doorlopende leerlijnen, Persoonlijk Leiderschap (PL) en Methoden en Technieken van Onderzoek (MTO). De inhoud van het programma is gericht op de kernthema’s: leiderschap, bedrijfsvoering, ondernemerschap, organisatieontwikkeling en innovatie. Elke module bestaat uit een combinatie van contactonderwijs, literatuurstudie, praktijkopdrachten en werken aan toetsopdrachten in de vorm van businessprojecten
Masterclass l: Strategisch richten
Bestaat uit de modules: Richting geven, Organiseren en Leidinggeven aan de onderwijsorganisatie.
Masterclass ll: Leren en veranderen
Bestaat uit de modules: Ondernemen in een dynamische omgeving, Ontwikkelen van de interne organisatie en Leidinggeven aan verandering.
Masterclass lll: Innoveren en ondernemen
Bestaat uit de modules: Strategisch handelen en communiceren, deel I en II Leidinggeven aan innovatie.
Masterclass lV: De afstudeerfase
Hier komen ook de ondersteunende leerlijnen Persoonlijk Leiderschap en Methode en Technieken van Onderzoek aan bod.
De masterclasses hebben een vaste volgorde en bouwen op in niveau en complexiteit. Dit komt onder meer tot uitvoering in de businessprojecten. In deze projecten voeren deelnemers een integrale praktijkopdracht uit, waar inhoud, onderzoek en persoonlijk leiderschap samenkomen. Het eerste businessproject wordt individueel uitgevoerd binnen de eigen werkomgeving, het tweede buiten de eigen werkomgeving maar binnen het onderwijs en het derde businessproject betreft een integraal innovatieproject buiten de onderwijssector.
Registratie voor het Schoolleidersregister PO
De MLO is een nieuwe opleiding en NVAO geregistreerd. Hiermee voldoet de opleiding ook aan de eisen van registratie en herregistratie veiligstellen en nog niet gaan voor een volledige master. Je kunt dan ook volstaan met het volgen van de eerste Masterclass. Ook die voldoet aan de herregistratie-eisen van het schoolleidersregister.
In samenwerking met AVANS+.