Specialist Jonge kind
Jonge kinderen ontwikkelen zich in spel. Dat weet jij als leerkracht in het primair onderwijs als geen ander. Maar hoe creëer je een rijke speelleeromgeving, waarin kinderen in de volle breedte worden uitgedaagd? Dat leer je op de post-hbo-opleiding Specialist Jonge kind & VVE.
De opleiding Jonge kind is een praktijkgerichte opleiding voor leerkrachten in het primair onderwijs die dieper in willen gaan op de spelontwikkeling van jonge kinderen. Je leert hoe je een aanbod van betekenisvolle en speelse activiteiten creëert. Ook word je uitgedaagd je eigen onderwijspraktijk systematisch onder de loep te nemen. Hoe kunnen de kansen voor lerend spelen versterkt worden in de eigen groep, het onderbouwteam en het beleid van de school? Wat zijn de effecten van veranderingen op het gedrag van de kinderen in je groep? En hoe kun je collega’s betrekken bij de ontwikkeling van lerend spelen?
Werkwijze
Er worden verschillende werkwijzen ingezet:
- praktijkopdrachten en literatuurstudie, onderzoeksvaardigheden, analyse van de eigen praktijk met onderbouwing vanuit theorie en visie, verbeteractiviteiten opstellen, uitvoeren en evalueren;
- 16 bijeenkomsten van 5 uur onder leiding van IPABO-docenten en/of een docent van De Activiteit. In deze bijeenkomsten staat steeds een inhoudelijk thema centraal. Daarnaast is er ruimte voor de onderzoekscomponent van de opleiding. Twee bijeenkomsten gaan specifieker in op thema’s als organisatie- en veranderkunde;
- vier bijeenkomsten in leerteams;
- presentatie en diplomering.
Tijdens de opleiding werk je aan je eigen portfolio en een praktijkonderzoek in je eigen school. Hierop krijg je tussentijds feedback. Je rondt je onderzoek af met een presentatie voor de groep en een artikel.
Onderwerpen die aan bod komen in de opleiding zijn: visie op het jonge kind en onderwijs, de speelleeromgeving, spelontwikkeling, manipulerend spel, rollenspel, constructiespel, buiten spelen, spelbegeleiding, interactie en gesprekken, klassenmanagement, observeren en registreren, beredeneerd aanbod en opbrengstgericht werken, sociaal-emotionele ontwikkeling, spel en taal, spel en rekenen. Daarnaast vormen onderzoeksvaardigheden, organisatiekunde en samenwerken en leren met collega’s een belangrijk onderdeel van het programma.
Aan het eind van de opleiding ben je in staat om het onderwijs aan jonge kinderen binnen de school verder vorm te geven vanuit de vier invalshoeken: inhoud, begeleiding, ontwikkeling en beleid. Hierbij ben je in staat steeds gebruik te maken van actuele theorie en eigen praktijkonderzoek vanuit het idee dat jonge kinderen met jouw hulp lerend spelen en leren spelen.